Stappenplan A/B testen
Een A/B test opzetten bestaat uit verschillende stappen. Als eerst dient onderzocht te worden wat het probleem precies is. Laten de cijfers bijvoorbeeld zien dat een belangrijke CTA niet voldoende klikken oplevert, dan kan dit een goede variabel zijn om te testen. Het kan namelijk zo zijn dat de tekst bezoekers niet voldoende aanspoort om tot actie over te gaan. Hierbij wordt er vooraf een hypothese opgesteld welke achteraf getest kan worden. Hiermee kunnen wij namelijk nagaan of de test succesvol is geweest (of niet).
Nadat de hypothese is opgesteld zullen wij aan de slag gaan met het integereren van de A/B test op de website. Hiervoor maken wij gebruik van een A/B testing tool, waardoor het mogelijk is om zonder al te veel development werk experimenten uit te voeren. Na de implementatie zullen wij het experiment testen om te bekijken of alles goed werkt.
Na ongeveer 4 weken tijd zullen wij de resultaten van de A/B test analyseren en deze delen in een overzichtelijk rapport. Op basis van de resultaten wordt er vervolgens een adviesplan opgesteld; heeft de test positieve resultaten opgeleverd? Dan is het ons advies om de wijziging definitief te implementeren. Heeft de B variant niet beter gepresteerd? Dan stellen wij een nieuwe test voor. Alle beslissingen worden op basis van data genomen.