A/B testen

CRO draait om het maken van beslissingen op basis van data. Een uitstekende manier om te kijken of een voorgestelde wijziging gaat werken in de praktijk (en op basis van data), is door het uitvoeren van experimenten op de website. De meest voorkomende vorm van experimenten zijn A/B testen, multivariate testen en SPLIT-URL testing. De CRO specialisten van Conversie-One hebben jarenlange ervaring op het gebied van online experimenten. Ook starten met experimenten? Neem vandaag nog contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Concrete analyses met verbeterpunten

Snelle oplevering van analyses

Meer dan 15+ tevreden klanten

A/B testen | Conversie-One

Wat is A/B testing?

A/B testing is een onderzoeksmethode waarmee er twee versies (in CRO vakgebied meestal landingspagina’s) met elkaar vergeleken worden om te testen welke versie beter presteert in de praktijk. Dit is een uitstekende manier om te achterhalen of een voorgestelde wijziging wel/niet een positief effect heeft op de pagina.

Hoe wordt dit dan precies gedaan? Bij een A/B test wordt 50% van de bezoekers doorverwezen naar variant A (de controle/originele versie van de pagina) en krijgt de andere 50% van de bezoekers variant B te zien. Variant B is de testversie, dus de versie van de pagina met de wijziging. Hierbij krijgen bezoekers een soort laagje te zien over de pagina, waardoor ze een andere versie te zien krijgen dan de originele variant.

Bij een A/B test wordt er maar 1 variabel/zaak gewijzigd op de pagina. Hierbij kan er gedacht worden aan de kleur van een button. Voordeel hiervan is dat het heel gericht mogelijk is om te achterhalen of voorgestelde wijziging beter presteert.

Andere vormen van online experimenten

Naast A/B testen zijn er nog andere vormen van online experimenten. De meest voorkomende testen zijn multivariate en split-URL testen.

Bij een multivariate test worden er meerdere zaken gewijzigd, denk bijvoorbeeld aan de kleur, tekst en plaats van een button. Hiermee is het mogelijk om meerdere elementen tegelijkertijd te testen. Het enige nadeel is (zoals eerder aangegeven) dat het lastig is om te concluderen welke verandering nou precies voor het resultaat heeft gezorgd.

Bij een split-URL test worden bezoekers naar twee compleet verschillende pagina’s gestuurd. Dit is een geschikte optie wanneer er een heel nieuw design voor een pagina wordt geadviseerd en/of veel elementen tegelijkertijd getest dienen te worden.

A/B testen en experimenten | Conversie-One

Hoe ziet een A/B test proces er uit?

01

Probleem in kaart brengen

02

Hypothese formuleren

03

A/B test opzetten

04

Analyseren + evalueren

05

Implementeren en repeat!

Meer resultaat | Conversie-One

Stappenplan A/B testen

Een A/B test opzetten bestaat uit verschillende stappen. Als eerst dient onderzocht te worden wat het probleem precies is. Laten de cijfers bijvoorbeeld zien dat een belangrijke CTA niet voldoende klikken oplevert, dan kan dit een goede variabel zijn om te testen. Het kan namelijk zo zijn dat de tekst bezoekers niet voldoende aanspoort om tot actie over te gaan. Hierbij wordt er vooraf een hypothese opgesteld welke achteraf getest kan worden. Hiermee kunnen wij namelijk nagaan of de test succesvol is geweest (of niet).

Nadat de hypothese is opgesteld zullen wij aan de slag gaan met het integereren van de A/B test op de website. Hiervoor maken wij gebruik van een A/B testing tool, waardoor het mogelijk is om zonder al te veel development werk experimenten uit te voeren. Na de implementatie zullen wij het experiment testen om te bekijken of alles goed werkt.

Na ongeveer 4 weken tijd zullen wij de resultaten van de A/B test analyseren en deze delen in een overzichtelijk rapport. Op basis van de resultaten wordt er vervolgens een adviesplan opgesteld; heeft de test positieve resultaten opgeleverd? Dan is het ons advies om de wijziging definitief te implementeren. Heeft de B variant niet beter gepresteerd? Dan stellen wij een nieuwe test voor. Alle beslissingen worden op basis van data genomen.

Start vandaag nog met A/B testen!

Heb je ook interesse in het opstarten van online experimenten voor jouw organisatie? Onze CRO specialisten helpen je graag met het volledig uitvoeren van online experimenten. Neem vandaag dan nog contact met ons op!

CRO kosten | Conversie-One

Deze bedrijven gingen je voor

Neem vrijblijvend contact op!

Waarom kiezen voor Conversie-One?

Concrete analyses met verbeterpunten

Snelle oplevering van analyses

Meer dan 15+ tevreden klanten

Kun je niet wachten om te starten?